Social media jako kanał sprzedaży


Social media stały się nieodłącznym elementem codziennego życia. Są miejscem, gdzie ludzie mogą dzielić się swoimi myślami, doświadczeniami i zainteresowaniami z innymi osobami. 

To właśnie na portalach społecznościowych tętni życie, na które składa się również element biznesowy. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na obecność w social mediach, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zarabiać.

 

GŁOWA PEŁNA PYTAŃ

 

Z roku na rok powstają kolejne portale społecznościowe. Jedne deklasują stare (jak Facebook zdeklasował Naszą Klasę), inne social media przeżywają natomiast swoją drugą młodość (Tik Tok po zmianie z Musical.ly). 

  • Czy opłaca się inwestować czas i pieniądze (których potrzeba sporo) w promocję w mediach społecznościowych? 
  • Jaki kanał wybrać, aby Twój biznes zyskał?
  • Gdzie znaleźć swoich potencjalnych klientów?

Odpowiedzi na te pytania znaleźć można nie tylko w doświadczeniu, ale przede wszystkim - w liczbach. Dlatego przeanalizowaliśmy dla Was setki stron raportów dotyczących najważniejszych platform społecznościowych w Polsce (Facebook, Instagram YouTube, LinkedIn, Tik Tok, Twitter) na przestrzeni ostatnich lat i wyselekcjonowaliśmy dla Was te, które są najbardziej wartościowe.

 

PODSTAWOWE STATYSTYKI ZWIĄZANE Z SOCIAL MEDIAMI

 

Jak wygląda rozwój portali społecznościowych na przestrzeni lat? 
Jak COVID-19 wpłynął na użytkowników Internetu? 
Kto najczęściej korzysta z mediów społecznościowych?

 

Liczba użytkowników mediów społecznościowych stale rośnie (patrz wykres wyżej).

Pandemia COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła adopcję social mediów, a od 2020 roku liczba użytkowników wzrosła o blisko 30 procent.

Główną grupą wiekową, która od lat namiętnie korzysta z social mediów, są dwudziestolatkowie (czyli przedział 20-29 lat). Zaraz po nich królują trzydziestolatkowie, którzy stanowią 22,2% wszystkich użytkowników mediów społecznościowych.

Nie oznacza to jednak, że do starszych Polaków trafić można tylko poprzez ulotki, reklamy w telewizji, radio czy gazety. 

  • Osoby 40+ stanowią 15,5% wszystkich użytkowników (czyli ponad 700 000 osób!)
  • Osoby 50+ to 10,4% wszystkich użytkowników (czyli prawie pół miliona osób)

Warto również pamiętać, że osoby starsze zwykle są czyimiś dziadkami oraz rodzicami, dlatego można do nich dotrzeć nie tylko bezpośredni, ale właśnie przez młodszych odbiorców (których w social mediach zdecydowanie nie brakuje). 


LICZY SIĘ CZAS

 

Ile czasu dziennie spędza przeciętny internauta na social mediach? 
Jak wygląda ranking social mediów z perspektywy spędzanego przez użytkowników na nich czasu? 
Który portal społecznościowy wybił się w przeciągu ostatnich 12 miesięcy? 

Spędzamy coraz więcej czasu w mediach społecznościowych. 

Przeciętny internauta w wieku produkcyjnym (od 16 do 64 lat) spędza obecnie ponad 2,5 godziny dziennie korzystając z platform społecznościowych (najwięcej przez ostatnie dziesięciolecie).

Chociaż globalna średnia dzienna z 2023 jest tylko o trzy minuty wyższa w porównaniu do 2022 to warto zaznaczyć, że wzrost ten nastąpił pomimo spadku ogólnego czasu spędzanego na korzystaniu z Internetu!

Jako ciekawostkę warto podać, że w Polsce użytkownicy social mediów spędzają na ich przeglądaniu średnio 2 godziny i 2 minuty, czyli mniej niż ogólna światowa (ale wciąż całkiem sporo).

Z omawianych przez nas sześciu platform pierwsze miejsce na początku 2022 roku zajmował YouTube z wynikiem aż 23,7 godzin miesięcznie. Ne jest to wynik zaskakujący, ponieważ mimo wprowadzenia Shortsów, YT nadal skupia się na dłuższych materiałach i przyciąga osoby, które lubią sobie “pooglądać”.

Na drugim miejscu uplasował się Facebook z wynikiem 19,6 godzin na miesiąc. Udowadnia to, że Facebook wcale nie odchodzi w zapomnienie, a użytkownicy nadal spędzają na nim wystarczająco dużo czasu, żeby zaznajomić się z publikowanymi przez nas treściami (szczególnie płatnymi reklamami). 

Ten sam wynik osiągnął TikTok, który szturmem podbił serca i telefony użytkowników dzięki swoim krótkim materiałom, które można oglądać wszędzie i zawsze (m.in. dzięki napisom). Do tematu TikTok’a wrócimy w dalszej części artykułu, gdzie odpowiemy na pytania - czy można tam zarabiać pieniądze oraz czy to platforma wyłącznie dla dzieci.

Instagram wcale tak bardzo nie odstawał od reszty social mediów, a wynik 11,2 godzin na miesiąc to całkiem sporo - warto podkreślić, że do niedawna Instagram skupiał się głównie na postach statycznych, a na obejrzenie jednego wystarczy nam kilka sekund.

Na Twitterze internauci spędzali “zaledwie” 5,1 godzin miesięcznie. Warto pamiętać, że ten portal ogranicza wpisy do niewielkiej ilości znaków w jednym komunikacie (przez ostatnie lata 280 znaków, od tego roku w specjalnej subskrypcji aż 4000 znaków), a przyswajanie i udostępnianie twittów ma być szybkie i proste (to nie na czasie opiera się moc tego portalu, o czym przeczytasz w dalszej części tego opracowania).

Powyższe wyniki to raport z początku 2022 roku, warto jednak przyjrzeć się zmianom statystycznym, które zaszły w wybranych social mediach w przeciągu ostatniego roku i zatrzymać się na styczniu 2023 (wykres niżej).

O prawie 4 godziny miesięcznie wydłużył się czas spędzony na platformie TikTok. Ten portal społecznościowy z roku na rok coraz bardziej zaskakuje i prezentuje swój potencjał marketingowy. W zaledwie 12 miesięcy przebił on wszystkie pozostałe social media i aktualnie jest platformą, na której użytkownicy spędzają najwięcej czasu (mimo że opiera się on tylko na krótkich materiałach)

Na drugim miejscu znajduje się YouTube, który w porównaniu do zeszłego roku stracił zainteresowanie wśród użytkowników i uzyskał wynik o 2,3% gorszy niż na początku 2022 roku, co przekłada się na 32 minuty miesięcznie mniej

Jeżeli chodzi o czas spędzany na pozostałych portalach społecznościowych, to należy zwrócić szczególną uwagę na wzrost spędzonego przez użytkowników czasu na Instagramie, z wynikiem o 46 minut lepszym niż poprzedni okres. Tę poprawę można zdecydowanie tłumaczyć rozwojem materiałów filmowych, czyli Rolek na platformie (Reels).

 

BIZNESOWA ODSŁONA PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH 

(statystyki światowe i polskie)

 

Który portal społecznościowy oferuje największy zasięg reklamowy?
Do jakich grup wiekowych trafi reklama na danym serwisie? 
Jak statystycznie wygląda Polska, jeżeli chodzi o potencjał reklamowy social mediów?

W styczniu 2022 roku w Polsce było 27,20 mln użytkowników mediów społecznościowych, co odpowiadało 72,0% całej populacji zamieszkującej nasz kraj. Należy jednak zauważyć, że nie wszyscy z użytkowników social mediów byli unikalnymi jednostkami (fejkowe profile, konta firmowe, posiadanie wielu profili przez jedną osobę).

W styczniu 2023 roku liczba użytkowników mediów społecznościowych w Polsce wynosiła 27,50 mln, co stanowiło 75,0% całkowitej bazy użytkowników internetu w kraju (niezależnie od wieku). Kobiety stanowią aktualnie 50,6% użytkowników mediów społecznościowych, a mężczyźni 49,4%.

 

1. YOUTUBE statystycznie


Może i YouTube został zdeklasowany przez TikTok, ale to wciąż ogromny portal i potężne narzędzie do zarabiania w sieci. 

Na całym świecie jest aż 2 510 000 000 odbiorców reklam umieszczonych na tym portalu, co stanowiło 31,4% ogólnej populacji naszej planety. Chociaż w ciągu ostatnich 12 miesięcy YouTube zaliczył spadek jeśli chodzi o zainteresowanie użytkowników, to nadal pozostaje portalem, który oferuje największy potencjalny zasięg reklam, czyli wyświetli daną kreację większej ilości odbiorców, w porównaniu do pozostałych social mediów.

Przeważającą grupą wiekową użytkowników YouTube jest jest 18-44. Przedział wiekowy, który minimalnie przoduje jest 25-34 lat. Jednak starsze grupy, jak wynika ze statystyk, również są potencjalnymi odbiorcami reklam YouTube i stanowią prawie 30% całości.

Z udostępnionych wyników i statystyk wielu zasobów reklamowych Google wynika, że ​​na początku 2023 roku YouTube miał w Polsce 27,50 mln użytkowników. Ta liczba oznacza, że ​​zasięg reklam YouTube odpowiadał 75% całej populacji Polski na początku poprzedniego roku.

Zdaniem evo: Co to wszystko oznacza? Że warto przeznaczyć środki na płatne reklamy materiałów YouTube! Google ADS oferuje różne formaty reklam na ten portal społecznościowy, więc obojętnie jaki jest Twój cel, na pewno znajdziesz odpowiednią kampanię.

 

2. FACEBOOK statystycznie

Na początku 2023 roku Facebook miał ponad 1 980 000 000 użytkowników, czyli prawie 25% wszystkich mieszkańców Ziemi. Główną grupą użytkowników stanowi przedział 25-34 lat (592 020 000 osób), tuż za nim uplasował się przedział wiekowy 18-24 (425 700 000 osób), natomiast na 3 miejscu 35-44 (384 120 000 osób). 

Jak Facebook prezentuje się w Polsce? Z danych opublikowanych przez menedżera reklam tego portalu społecznościowego - Meta wynika, że ​​na początku 2023 roku Facebook miał w Polsce 17,85 mln użytkowników. Zebrane przez firmę dane dotyczące oglądalności informują również, że zasięg reklam Facebooka w Polsce na początku 2023 r. odpowiadał 48,7% całej populacji zamieszkującej teren naszego kraju (na tamten moment liczba ludności Polski wynosiła 37,767 mln osób, co daje nam zasięg wynoszący ponad 18 mln). 

Zdaniem evo: Czy warto odchodzić od publikacji na Facebooku i skupiać się na promocji na innych portalach? NIE! Facebook nadal ma nam wiele do zaoferowania, a zasięg reklam płatnych sam w sobie stanowczo utwierdza w przekonaniu, że jest to dobry rodzaj promocji, z którego nie warto rezygnować. 


3. INSTAGRAM statystycznie

Na Instagramie znajduje się 1 320 000 000 użytkowników będących potencjalnymi odbiorcami reklam, czyli 16,5% populacji (większość z nich to grupa 18-34). To mniej niż w przypadku YouTube czy Facebooka, ale nie oznacza to, że portal ten nie jest warty uwagi reklamodawcy. 

Liczby publikowane w narzędziach reklamowych Meta wskazują, że na początku 2023 roku Instagram miał zebranych w Polsce 10,40 mln użytkowników. Ta liczba sugeruje, że zasięg reklam Instagrama w Polsce na początku roku 2023 odpowiadał 25,1% całej populacji zamieszkującej teren kraju.

Instagram przeżywa jednak drugą młodość dzięki Rolkom, które dają ogromne możliwości reklamowe. Zdaniem Mety potencjalny zasięg osiągnięty z płatnych reklam Rolek wynosi aż 726 800 000, co stanowi 55,1% całkowitego zasięgu reklamowego Instagrama. Ruch na social mediach przejmuje władzę nad postami statycznymi, dlatego warto odpowiednio podzielić budżet reklamowy i część przeznaczyć również na Rolki. 

Zdaniem evo: Wykorzystuj pełen potencjał Instagrama. Łącz klasyczne posty z Relacjami oraz Rolkami. Pamiętaj jednak, że Meta blokuje promowanie Rolek z muzyką objętą prawami autorskimi.


4. TIKTOK statystycznie

TikTok zwykle określa się jako portal społecznościowy najmłodszego pokolenia. Ta teza została jednak obalona już dawno temu. TikTok to jeden z najszybciej rozwijających się portali społecznościowych (o czym pisaliśmy wyżej). Potencjalny zasięg reklamy sięga aż 1 005 000 000, co stanowi 13,1% populacji (warto zaznaczyć, że mowa tutaj tylko o wieku 18+), a liczba ta stale rośnie.

Wiek głównej grupy docelowej TikToka z jednej strony nie zaskakuje, ale z drugiej prezentuje duże możliwości rozwojowe. Oczywiście najliczniejszą grupą jest wciąż przedział 18-24 (390 945 000 osób) jednak TikTok ma swoich fanów również w przedziale 25-34 i nie jest to wcale mała liczba (325 620 000). 

Dane opublikowane w zasobach reklamowych ByteDance wskazują, że na początku 2023 roku TikTok zebrał w samej Polsce 10,4 mln użytkowników w wieku 18 lat i więcej.  Zasięg reklam TikToka w Polsce stanowił równowartość 27,6% lokalnej bazy internautów (niezależnie od wieku).

Zdaniem evo: TikTok szybko wybił się na prowadzenie pod względem czasu spędzanego na tej platformie w skali miesiąca (23 godziny 28 minut). Kiedy jest większa szansa, że osoba z naszej grupy docelowej wyświetli reklamę? Gdy spędza na danej platformie sporo czasu - i właśnie tak jest w przypadku TikToka.  


5. LINKEDIN statystycznie

LinkedIn wyróżnia się na tle pozostałych portali społecznościowych. Jest to platforma skoncentrowana głównie na nawiązywaniu kontaktów biznesowych, gdzie można znaleźć potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz poznać nowych specjalistów z danej branży. Sprawia to, że jest bardziej niszowym medium w porównaniu do innych social mediów. Na początku stycznia 2023 roku potencjalny zasięg reklam na LinkedIn wynosił 900 200 000, co stanowiło 11,2% populacji.

LinkedIn to jedna z najważniejszych platform służących do budowania profesjonalnych kontaktów biznesowych. Nic więc dziwnego, że główną grupą użytkowników są osoby w wieku 25-34 lat. Właśnie ten przedział stanowią osoby czynne zawodowo, które aktywnie rozwijają swoje kariery i budują swoje zawodowe sieci. Istnieje duży potencjał wzrostu użytkowników w wieku 18-24. LinkedIn zyskuje coraz większe znaczenie, a młode osoby, poszukujące swojej ścieżki kariery, chętniej zakładają na nim profile.

Dane publikowane w zasobach reklamowych LinkedIn wskazują, że na początku 2023 roku LinkedIn miał w Polsce 5,50 mln członków. Dane dotyczące zasięgu reklam firmy wskazują natomiast, że stanowiła ona równowartość 13,3% całej populacji zamieszkującej Polskę. Chociaż jest to najmniejszy zasięg z omawianych przez nas portali społecznościowych, to ze względu na niszową grupę odbiorców, jaka jest zebrana na LinkedIn, reklamy potrafią być skuteczniejsze w porównaniu do pozostałych social mediów. 

Zdaniem evo: Reklamy na LinkedInie wcale nie są drogie ani trudne, jak przyjęło się mówić. Warto jednak wykorzystać pierwotne założenia portalu i tworzyć kampanie z uwzględnieniem jego specyfiki. Reklamy kremów do rąk czy batoników zwykle lepiej sprawdzają się na popularniejszych portalach (jak YouTube czy TikTok), ale kampanie B2B… to już całkiem inny temat. 


6. TWITTER statystycznie

Baza użytkowników będących potencjalnym zasięgiem reklam Twittera jest zdecydowanie najmniejsza spośród wszystkich omawianych przez nas portali społecznościowych. W styczniu 2023 roku wynosiła ona 556 000 000, co stanowiło zaledwie 6,9% ogólnej populacji. Wynik ten i tak jest lepszy porównując go do stycznia 2022 roku, gdzie wynosił 436 400 000. Mając to na uwadze, nie należy rezygnować z możliwości Twittera i warto ująć go w swojej komunikacji. 

Liczby publikowane w zasobach reklamowych Twittera wskazują, że na początku 2023 roku Twitter miał w Polsce 4 mln potencjalnych odbiorców reklamy. Liczba ta oznacza, że ​​zasięg reklam Twittera w Polsce odpowiadał prawie 10% mieszkańców naszego kraju. 

Zdaniem evo: Oczywiście Twitter jest najmniejszym z omawianych przez nas serwisów i pozostaje daleko w tyle za takimi gigantami jak YouTube, Facebook, czy TikTok. Jednak również i on oferuje skuteczne rozwiązania reklamowe których bardzo dużą korzyścią jest m.in. niski koszt reklamy i opłata za efekt. Dlatego warto poświęcić część budżetu i testowo zobaczyć, jak sprawdzi się w naszej branży (a nuż Was zaskoczy).

 

KILKA SŁÓW PODSUMOWANIA

 

Wyniki raportu to dowód na to, jak wielką rolę w świecie reklamy odgrywają media społecznościowe. Pokazane dane obalają popularne mity - TikTok wcale nie jest tylko dla najmłodszych, a YouTube to świetna platforma również do publikacji krótkich materiałów.

W ciągle zmieniającym się świecie marketingu internetowego ważne jest, by obserwować zmiany z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, a czasami z dnia na dzień. Znajomość globalnych trendów i statystyk pomaga przy tworzeniu strategii marketingowych i jest dobrym startem przy wyborze kanałów promocji (zwłaszcza przy ograniczonym budżecie). 

W czytaniu statystyk nie bądźmy jednak płytcy - promując nowy produkt skierowany tylko do młodzieży nie powinno się skupiać wyłącznie na promocji na TikToku. Owszem, to tam znajdzie się największa część grupy odbiorców, nie oznacza to jednak, że tylko tam znajdą się nasi faktyczni klienci. Oprócz badań globalnych weź udział również statystyki dla Twojej konkretnej branży oraz Twojego produktu czy usługi (w tym celu badaj źródła ruchu oraz sprzedaż w darmowych narzędziach ja Google Analytics).

Nie masz czasu na to wszystko? Zgłoś się do specjalistów, którzy nie tylko pomogą Ci wybrać odpowiedzi media społecznościowe dla Twojej firmy, ale również przygotują cały plan treści i będą śledzić wszystkie niezbędne dane analityczne. 

 

Bibliografia:

  1. https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland
  2. https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland
  3. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023/
  4. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022/

Dominika Zdrojewska

Dominika Zdrojewska

Marketing Manager


Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Darmowa porcja wiedzy
i konkretne korzyści

Dołącz do naszego mailingu, w którym za darmo dzielimy się wiedzą, rozwijamy Twoje umiejętności marketingowe i pomagamy w osiąganiu konkretnych celów biznesowych.

Chcę otrzymywać mailing od Evostudio sp. z o.o. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi mailingu przez GetResponse na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.