Najczęstsze błędy związane z implementacją baneru cookie

 

Od 2022 każdy właściciel strony www musi zbierać, gromadzić i udostępniać dane na swojej stronie www zgodnie z nowymi wytycznymi. W dużym uproszczeniu oznacza to umieszczenie nowego baneru cookie na swojej stronie.
 
Więcej na temat tego piszemy w pierwszym artykule z tej serii: Masz stronę www? Sprawdź czy nie łamiesz prawa i uniknij kary.

Jeżeli znasz już zarys problemu i wiesz, jak ważne jest umieszczenie poprawnego baneru cookie na stronie to warto, abyś poznał kolejny poziom wtajemniczenia.

Consent mode vs. domniemana zgoda

 

Na wielu stronach internetowych nadal istnieją banery zawierające wyłącznie krótką informację o wykorzystaniu plików cookie, np. „Odwiedzając tę ​​stronę, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.”

Takie rozwiązanie jedynie informuje o korzystaniu z plików cookie, a nie daje możliwości na dokonanie faktycznego wyboru, co sprawia, że zgoda jest domniemana.

Może to być zgodne z prawem, jeśli witryna używa tylko niezbędnych plików cookie i zawiera szczegółowe informacje na ich temat. Niestety zazwyczaj jest to tylko powiadomienie, a na naszych urządzeniach ustawiane są wszelkiego rodzaju pliki, w tym również skrypty śledzące (np. Google czy Facebooka).

Stosując taki baner, użytkownik nie ma żadnego sensownego wyboru, ponieważ zostaje zmuszony do „akceptowania” plików cookie w celu dalszego korzystania ze strony - a to, zgodnie z nowym rozporządzeniem, jest niedopuszczalne. 


Uprzednia zgoda nie jest realizowana

 

To jeden z największych błędów, który nie od razu można wychwycić. Zdarza się bowiem, że z pozoru baner cookie wygląda dobrze i daje użytkownikowi wszystkie możliwości i funkcje, jakie wskazuje RODO.

Niestety, gdy tylko przyjrzymy się bliżej, okaże się, że dziesiątki plików cookie zostały ustawione jeszcze przed dokonaniem jakiegokolwiek wyboru (czyli baner jest tylko wydmuszką, a strona ustawia pliki cookies zanim użytkowników faktycznie wyrazi na to zgodę).

RODO jasno określa, że wszystkie pliki cookie poza bezwzględnie niezbędnymi, należy blokować do czasu wyrażenia zgody przez użytkownika. 

Dlatego po ustawieniu widoku baneru koniecznie sprawdź, czy wszystko działa tak, jak powinno. Poproś o test swojego programistę lub zgłoś się do specjalisty, który posiada doświadczenie w implementacji baneru cookie.


Brak możliwości zmiany lub wycofania zgody

 

Jest to jeden z najczęstszych błędów podczas implementacji banerów cookie. Na pierwszy rzut oka baner cookie działa bez zarzutów - odwiedzamy stronę internetową, a pliki cookie są blokowane, dopóki nie wyrazimy na nie zgody. Natomiast, gdy po pewnym czasie chcemy zmienić swoją zgodę, witryna nie daje nam możliwości jej edycji, nie mówiąc już o jej całkowitym wycofaniu.

 

RODO stanowi, że możliwość zmiany zgody powinna być równie łatwa jak jej udzielenie (usunięcie plików cookies w ustawieniach przeglądarki nie jest, w zgodzie z tą definicją, łatwym sposobem). 


Brak dziennika zgód (ewidencjonowanie)

 

Wszystkie zgody muszą być rejestrowane, aby można było udowodnić, kiedy i w jaki sposób użytkownik wyraził zgodę na pliki cookie (jest to szczególnie ważne podczas kontroli urzędowej naszej strony). Każde śledzenie danych osobowych musi być również udokumentowane, szczególnie gdy mówimy o wbudowanych usługach stron trzecich i krajów, do których dane są przesyłane. 


Co zrobić, aby uniknąć błędów?

 

Jeżeli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności, warto zainwestować w gotowe rozwiązania typu CookieBot. Narzędzie to oferuje nie tylko poprawny baner, ale również możliwość ewidencjonowania wszystkich plików potrzebnych przy ewentualnej kontroli.

Baner CookieBot konfigurowany jest jednorazowo i jest zgodny z obecnymi wytycznymi. 


Jeżeli Twój baner spełnia wszystkie wytyczne, a Ty zadbałeś o to, by uniknąć powyższych błędów, to nie musisz się martwić. Jeżeli jednak masz wątpliwości, to koniecznie skontaktuj się z doświadczonym programistą, który zna proces instalacji i konfiguracji narzędzi do prawidłowej obsługi banerów cookie.


Potrzebujesz wsparcia specjalisty?

 

Mamy za sobą wiele instalacji narzędzia do obsługi banerów cookie. Zgłoś się do nas, a sprawdzimy Twój baner i pomożemy w jego dopasowaniu do nowych wytycznych.
Usługa jest jednorazowa i pozwoli Ci na uniknięcie kar oraz pomoże w budowaniu wiarygodności strony wśród jej użytkowników.



Chcesz wiedzieć więcej?

 

Sprawdź stronę, na której opisaliśmy szerzej ten problem lub pobierz darmowego ebooka, w którym rozkładamy problem na części pierwsze.


Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Darmowa porcja wiedzy
i konkretne korzyści

Dołącz do naszego mailingu, w którym za darmo dzielimy się wiedzą, rozwijamy Twoje umiejętności marketingowe i pomagamy w osiąganiu konkretnych celów biznesowych.

Chcę otrzymywać mailing od Evostudio sp. z o.o. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi mailingu przez GetResponse na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.